Mediteranska ishrana smanjuje rizik najčešćeg uzroka slepila – makularne degeneracije oka...
Vrlo često izađe neko novo istraživanje o dobrobitima mediteranske prehrane, što dokazuje svestranosti i korist njenih namirnica.
Nedavno je australijsko istraživanje ustanovilo kako su osobe koje konzumiraju najmanje 100 mililitara maslinovog ulja nedeljno 50 posto zaštićenije od makularne degeneracije oka u odnosu na ispitanike koji unose manje od mililitra maslinovog ulja. U istraživanje je bilo uključeno 6.700 osoba starih između 58 i 69 godina u 1990-im godinama. Stručnjaci su ih sustigli u razdoblju između 2003. i 2006. godine i analizirali zdravlje očiju u odnosu na režim prehrane.

Iako se mediteranska prehrana temelji na ovom eliksiru zdravlja, nije ono ekskluzivno odgovorno za zaštitu očiju. Namirnice bogate omega-3 masnim kiselinama, kao što su ribe i koštuničavi plodovi, smanjuju rizik od razvijanja makularne degeneracije oka za 15 posto.
Autorka studije australijskog Centra za istraživanje oka dr. Elaine Chong tvrdi kako maslinovo ulje sadrži mnoge zaštitne elemente koji pridonose očuvanju zdravlja očiju. "Maslinovo ulje je bogato moćnim antioksidansima, poput vitamina E. Ono takođe sadrži protivupalne sastojke, slično ibuprofenu, koji pomaže zaštititi vene u oku".
Slavna prednost mediteranske kuhinje leži u konzumiranju svežeg voća, povrća, mahunarki, testenine, žitarica, biljnog i maslinovog ulja, koštuničavog voća, morske ribe i školjaka te umerenih količina crnog vina za koje se zna da je izvrsno za srce. S druge strane, ona zagovara smanjeni unos zasićenih masnih kiselina, mlečnih proizvoda, mesa i peradi.
"Prehrana bogata maslinovim uljem i drugim namirnicama koje sadrže omega-3 masne kiseline, poput riba lososa i tune ili oraha, može pomoći zaštititi oči protiv makularne degeneracije i drugih bolesti", tvrdi doktorica Chong.
Senilna makularna degeneracija oka pogađa 30 posto osoba starijih od 75 godina. Kod ove bolesti makula (malo područje mrežnjače koje omogućuje centralni vid) propada s vremenom, a bolesnik ne može direktno fokusirati predmete koje gleda. Samim time, svakodnevne aktivnosti poput čitanja ili vožnje su nemoguće.
Rezultati dugoročne studije su potvrdili da mediteranska prehrana može pomoći obolelima od dijabetesa u kontroli šećera u krvi i to bez upotrebe lekova. Takođe, francusko je istraživanje pokazalo kako mediteranska prehrana smanjuje rizik od razvijanja rakakod žena koje su prošle menopauzu, a osobe koje vole mediteranski način prehrane u manjoj su meri izložene riziku od razvoja depresije.
Preuzeto iz: www.ordinacija.hr
| Komentari |
|








